OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ TORNISTRA 2024

2024-10-23

W dniu 23 października w naszej szkole przeprowadzono akcję pt. „Ogólnopolski Dzień Tornistra”. Powyższe wydarzenie ma na celu zwrócenie uwagi rodzicom, uczniom i nauczycielom na zjawisko przeciążonych plecaków. Uczniowie klas młodszych dowiedzieli się w jaki sposób dbać o prawidłową postawę ciała, jakie są skutki nieodpowiednich noszenie zbyt ciężkiego plecaka oraz mieli okazję zważyć swój plecak.

W tornistrach uczniów możemy znaleźć wszystko to, co lubią lub wydaje im się potrzebne i ważne np. zabawki, gry itp. Dzieci często nie zdają sobie sprawy z tego, że każda dodatkowa rzecz w plecaku, to zbędny i szkodliwy ciężar.

Zbyt ciężki tornister może zaburzyć prawidłowy rozwój kręgosłupa dziecka, skutkiem czego jest boczne skrzywienie kręgosłupa czyli skolioza, a duże ciężary noszone przez dzieci wpływają negatywnie na stawy biodrowe, kolana, a także stopy. Skutki wad postawy, które dziecko nabyło w dzieciństwie ujawniają się najczęściej dopiero w dojrzałym wieku zwyrodnieniami kręgosłupa i stawów, nieprawidłowościami w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych oraz bólami kończyn. Nabyte przez dzieci wady postawy, które zmieniają statykę kręgosłupa skutkują na całe życie.

Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego, waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała dziecka.

Rodzicu!

Kup Dziecku lekki plecak! Usztywniacze i tysiące kieszonek z suwakami ważą dużo! Często pusty plecak jest już ciężki.

Zaglądaj do plecaka codziennie i eliminuj: ciężkie albumy, zabawki, karty i inne gadżety, które dzieci pakują dla zabawy, na wymianę czy tylko po to, by zaimponować kolegom.

Upewnij się u Wychowawcy dziecka, które podręczniki i elementy wyprawki są potrzebne do pracy w domu, a które z powodzeniem Dziecko może pozostawić w szkole.

Na stronie szkoły w zakładce /pedagog/ znajduje się wiele pożytecznych informacji w jaki sposób wybrać plecak dla swojego dziecka oraz na co zawracać uwagę aby zminimalizować ryzyko wad postawy u dzieci.

​​​Paulina Matynia

​​​​​​​​​​Pedagog szkolny

wróć